PPT nr. 1-2020: Laila Colding Lagermann: Fraværets fornuft. En forståelig modstand på et ubærligt skoleliv?
PPT nr. 1-2020: Laila Colding Lagermann: Fraværets fornuft. En forståelig modstand på et ubærligt skoleliv?

PPT nr. 1-2020: Laila Colding Lagermann: Fraværets fornuft. En forståelig modstand på et ubærligt skoleliv?

Der rapporteres i disse år om en stigende tendens til skolefravær blandt folkeskolens elever. Således viser tal fra Undervisningsministeriet, at der i løbet af de seneste skoleår er sket en stigning i skolefravær blandt folkeskoleelever i Danmark, der nu i gennemsnit har 12 fraværsdage om året, hvilket er en stigning på én dag om året sammenlignet med tal fra 2015 (Undervisningsministeriet, 2018). I samme periode er andelen af elever med over 10 procents fravær steget med over 1,6 procentpoint (ibid.). Stigningen gælder således både for enkelte elever med massivt fravær og det almindelige fravær for alle elever.
Køb
55 DKK
Download link til fil
Lignende
Vis alle arrow_right
PPT nr. 1-2020 Når skole vælges fra – indledning Af Helle Rabøl Hansen
PPT nr. 1-2020 Når skole vælges fra – indledning Af Helle Rabøl Hansen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 Skolefravær kalder på relationsudvikling og kulturudvikling i skolen Af Gro Emmertsen Lund
PPT nr. 1-2020 Skolefravær kalder på relationsudvikling og kulturudvikling i skolen Af Gro Emmertsen Lund
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 Ligegyldighedens mellemsted: Affekt i undervisningsrummet på HF Af Anne Görlich
PPT nr. 1-2020 Ligegyldighedens mellemsted: Affekt i undervisningsrummet på HF Af Anne Görlich
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 Skolevægring: sammenviklinger og subjektpositioner Af Frederikke Skaaning Knage
PPT nr. 1-2020 Skolevægring: sammenviklinger og subjektpositioner Af Frederikke Skaaning Knage
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 Skole skal give mening for alle børn Af Suna Christensen
PPT nr. 1-2020 Skole skal give mening for alle børn Af Suna Christensen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 En praktikkers dilemmaer om skolefravær Af Thomas Berg Nielsen
PPT nr. 1-2020 En praktikkers dilemmaer om skolefravær Af Thomas Berg Nielsen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 Fra børn og fulde folk… Hvad børn selv siger om skoleundgåelse Af Tine Basse Fisker
PPT nr. 1-2020 Fra børn og fulde folk… Hvad børn selv siger om skoleundgåelse Af Tine Basse Fisker
Køb: 55 kr
Hvorfor er det så svært at udvikle “Skolen for Alle”?
Hvorfor er det så svært at udvikle “Skolen for Alle”?
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2020  Den tidligt forebyggende indsats som indsatsområde for PPR Af Henning Strand
PPT nr. 2-2020 Den tidligt forebyggende indsats som indsatsområde for PPR Af Henning Strand
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2020  Kunsten at få teori og praksis integreret for at bringe børn  i udvikling Af Gitte Jørgensen
PPT nr. 2-2020 Kunsten at få teori og praksis integreret for at bringe børn i udvikling Af Gitte Jørgensen
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2020  Pædagogperspektiver på forsker- praktiker samarbejde med fokus på at skabe forbedrede muligheder for børn i udsatte positioner i dagtilbud Af Charlotte Ringsmose
PPT nr. 2-2020 Pædagogperspektiver på forsker- praktiker samarbejde med fokus på at skabe forbedrede muligheder for børn i udsatte positioner i dagtilbud Af Charlotte Ringsmose
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2020  Brug af data og forskningsviden i dagtilbud Af Line Skov Hansen
PPT nr. 2-2020 Brug af data og forskningsviden i dagtilbud Af Line Skov Hansen
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2020  Daginstitutioner er forskellige Af Charlotte Ringsmose
PPT nr. 2-2020 Daginstitutioner er forskellige Af Charlotte Ringsmose
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2020  Små barn med lange dager har et høyere stressnivå i barnehagen enn hjemme Af May Britt Drugli, Elisabet Solheim og Turid Suzanne Berg-Nielsen
PPT nr. 2-2020 Små barn med lange dager har et høyere stressnivå i barnehagen enn hjemme Af May Britt Drugli, Elisabet Solheim og Turid Suzanne Berg-Nielsen
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2020  Forældresamarbejde, tillid og de fortiede uenigheder Af Noomi Matthiesen
PPT nr. 2-2020 Forældresamarbejde, tillid og de fortiede uenigheder Af Noomi Matthiesen
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2020  Psykologens konsultative arbejde med observationer i PPR – med fokus på opbygning af fælles succesmål Af Helene Stæhr og Mariane Hedegaard
PPT nr. 2-2020 Psykologens konsultative arbejde med observationer i PPR – med fokus på opbygning af fælles succesmål Af Helene Stæhr og Mariane Hedegaard
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2020  Barnets perspektiv på tværfaglige møder – observation som konsultativ samarbejdsform Af Helene Stæhr og Mariane Hedegaard
PPT nr. 2-2020 Barnets perspektiv på tværfaglige møder – observation som konsultativ samarbejdsform Af Helene Stæhr og Mariane Hedegaard
Køb: 55 kr
PPT nr 3-2020: Jonas Yde Højgaard: Et kvalitativt casestudie af grunde til fravær set i kontekst
PPT nr 3-2020: Jonas Yde Højgaard: Et kvalitativt casestudie af grunde til fravær set i kontekst
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2020 Vanessa Anna Schmidt-Rasmussen: Behandling af børn og unge med seksuelt bekymrende adfærd med nedsat funktionsniveau ved hjælp af netværksforløb
PPT nr. 3-2020 Vanessa Anna Schmidt-Rasmussen: Behandling af børn og unge med seksuelt bekymrende adfærd med nedsat funktionsniveau ved hjælp af netværksforløb
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2020 Anna Sejer Nielsen: “Det gider jeg ikke!” – Professionelles arbejde med det, de endnu ikke har forstået
PPT nr. 3-2020 Anna Sejer Nielsen: “Det gider jeg ikke!” – Professionelles arbejde med det, de endnu ikke har forstået
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2020 Aske Glindvad Nørgaard & Anette Bentholm: Fællesskabende bevægelsesaktiviteter skaber social interaktion mellem børn med og uden autisme
PPT nr. 3-2020 Aske Glindvad Nørgaard & Anette Bentholm: Fællesskabende bevægelsesaktiviteter skaber social interaktion mellem børn med og uden autisme
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2020: Bjørg Kjær: Ikke som andre børn Forældreskab når børn klassificeres som børn med særlige behov
PPT nr. 3-2020: Bjørg Kjær: Ikke som andre børn Forældreskab når børn klassificeres som børn med særlige behov
Køb: 55 kr
PPT nr.3-2020: Nicola Nyhave: Tvivl og mod – uærbødighed overfor etablerede forforståelser
PPT nr.3-2020: Nicola Nyhave: Tvivl og mod – uærbødighed overfor etablerede forforståelser
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2020: Micki Sonne Kaa Sunesen og Preben Olund Kirkegaard: Dybdelæring i skolen
PPT nr. 3-2020: Micki Sonne Kaa Sunesen og Preben Olund Kirkegaard: Dybdelæring i skolen
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2020: Egil Gabrielsen, Kjersti Lundetræ og Jan Mejding: Kan ulik praktisering av reglene
PPT nr. 3-2020: Egil Gabrielsen, Kjersti Lundetræ og Jan Mejding: Kan ulik praktisering av reglene
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2020 Bent B. Andresen: Forudsætninger for udforskende praksis og organisatorisk læring i dagtilbud
PPT nr. 4-2020 Bent B. Andresen: Forudsætninger for udforskende praksis og organisatorisk læring i dagtilbud
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2020: Jan Peeters: In search of Pedagogical Heroes: What makes practitioners improve their pedagogical practice?
PPT nr. 4-2020: Jan Peeters: In search of Pedagogical Heroes: What makes practitioners improve their pedagogical practice?
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2020 Bente Jensen, Roddy Walker og Maria Marquard: Bæredygtig Kompetenceudvikling i Dagtilbud
PPT nr. 4-2020 Bente Jensen, Roddy Walker og Maria Marquard: Bæredygtig Kompetenceudvikling i Dagtilbud
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2020: Peter Andersen: Organisatorisk udvikling gennem psykologisk sikkerhed og lydhør ledelse
PPT nr. 4-2020: Peter Andersen: Organisatorisk udvikling gennem psykologisk sikkerhed og lydhør ledelse
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2020: May Britt Drugli:  Å begynne i barnehagen – små barns prosess
PPT nr. 4-2020: May Britt Drugli: Å begynne i barnehagen – små barns prosess
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2020: Charlotte Ringsmose: Data og forskningsviden som grundlag for udvikling af kvalitet
PPT nr. 4-2020: Charlotte Ringsmose: Data og forskningsviden som grundlag for udvikling af kvalitet
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2020: Line Skov Hansen: Udvikling af en evaluerings­ kultur i dagtilbud
PPT nr. 4-2020: Line Skov Hansen: Udvikling af en evaluerings­ kultur i dagtilbud
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2020: Line Anne Roien og Stine Lindberg: Skolen i Florida, hvor tvær­ professionelt samarbejde er nøglen til elevernes succes
PPT nr. 4-2020: Line Anne Roien og Stine Lindberg: Skolen i Florida, hvor tvær­ professionelt samarbejde er nøglen til elevernes succes
Køb: 55 kr

Om forfatteren - Laila Colding Lagermann


Laila Colding Lagermann er ph.d. og lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet. Med en baggrund som cand.pæd. i pædagogisk psykologi har hun specialiseret sig i forskning om børn og unges vilkår i uddannelsessystemet.

I over 20 år har Laila undersøgt problemstillinger relateret til inklusion og eksklusion af elever i skolen. Hendes arbejde kaster lys over, hvilke faktorer der medvirker til, at visse børn og unge ikke oplever at høre til og blive inkluderet i fællesskabet og undervisningen. Især har hun set på etniske minoritetsbørn og deres deltagelsesmuligheder. Et andet centralt emne i Lailas forskning er motivation og trivsel blandt elever og studerende. Her trækker hun på sin psykologiske baggrund til at belyse årsager til mistrivsel, apati og stress. I tråd med dette var Laila i 2021 medforfatter på en større undersøgelse af stigende stressniveauer i de danske gymnasier.

Udover forskningen formidler Laila sin viden gennem foredrag, workshops og rådgivning målrettet udsatte unge, lærere og andre relevante aktører. Her giver hun konkrete anbefalinger til, hvordan man kan forebygge eksklusion samt fremme motivation og trivsel hos elever. Med sin kombination af omfattende forskererfaring og psykologiske indsigt udgør Laila Colding Lagermann en central stemme i debatten om børn, unge og uddannelse. Hun bidrager til at skabe bedre forståelse for vigtigheden af inklusion og trivsel for at sikre alle lige muligheder.